Asunnon myynti onnistuu kauttamme myös poikkeustilanteessa

Mahdollisuuksia asioiden hoitamiseen etänä on tarjolla runsaasti, joten nyt suosimme erityisesti näitä vaihtoehtoja. Teemme asuntokauppaa digitaalisesti ja meillä on kaikki valmiudet hoitaa myös onnistuneen kaupanteon vaatimat paperiasiat ilman fyysistä kontaktia. Kohtaamisia on helppo rajoittaa hyödyntämällä sähköisiä järjestelmiä ja neuvottelemalla puhelimitse tai videopalaverein.

Jos haluat lisätietoa asuntokaupan suunnitteluun liittyvistä asioista, lähetä viesti info@crape.fi tai soita 09 668 710.

Digitaalisen asuntokaupan edellytykset

Jos myyjiä on useampia, kaikilla myyjillä tulee olla keskenään sama pankki. Samoin ostajilla tulee olla sama pankki, josta asuntokauppaa rahoitetaan. Myyjien ja ostajien pankki voi olla eri. Sekä ostajien että myyjien tulee olla yksityishenkilöitä, ei esimerkiksi yrityksiä.

Huoneistotietojärjestelmään siirrettyjen taloyhtiöiden osalta kauppa ei vielä ole mahdollista, vaan kaupan kohteena tulee olla paperinen osakekirja. Kaupan tulee toteutua kertamaksulla, jolloin myös asunnon omistusoikeus siirtyy. 

DIAS-kaupankäyntijärjestelmässä ovat mukana jo lähes kaikki pankkitoimijat: Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Hypo, Nordea, Oma Säästöpankki, OP, POP Pankki, S-Pankki ja Säästöpankki.

Jos digitaalisen kaupan edellytykset eivät täyty, mutta olet estynyt osallistumaan kaupantekotilaisuuteen, välittäjämme auttavat tarvittavissa valtakirjajärjestelyissä. 

Digitaalisen kaupan vaiheet

Kun asunnon ostotarjous on hyväksytty ja kaupan ehdoista on sovittu, sekä myyjä että ostaja hyväksyvät digitaaliseen järjestelmään vietävän kauppakirjan etukäteen. Ostajien tulee olla hyvissä ajoin yhteydessä omaan pankkiinsa rahoituksen yksityiskohdista sopimiseksi. Välittäjä käynnistää kaupan järjestelmään noin viikko ennen tavoiteltua allekirjoituspäivää ja huolehtii kaupan liitteiksi pankkien edellyttämät asiakirjat. Tämän jälkeen sekä myyjien että ostajien pankit tarkistavat kaupan ja hyväksyvät kaupan jatkamisen DIAS-järjestelmässä.

Kun pankkien tarkistukset valmistuvat, välittäjä ilmoittaa kaupan osapuolille allekirjoitusvaiheen käynnistämisestä. Kaupan osapuolilla on 24 tuntia aikaa allekirjoittaa kaupan asiakirjat sähköisesti – allekirjoittaminen onnistuu vaivattomasti pankkitunnuksilla. Pankit hoitavat kauppasumman maksun lisäksi myös siirtomerkinnän osakekirjaan, joten kauppa ei edellytä paikan päällä pankissa asiointia lainkaan. Kaupanteon jälkeen välittäjä huolehtii ostajan puolesta veroilmoitusasiat. 

Suunnittele ajoissa

Myynnin voi suunnitella etänä ja suunnittelun voi tehdä ajoissa. Käyntimäärien perusteella vierailuja asuntoilmoituksissa on runsaasti, joten nyt on hyvä aika toimia, vaikka oma asunnonvaihtotarve olisi tulossa vasta myöhemmin.

Varaa arvio omasta asunnostasi tästä, niin soitamme sinulle.

 

 

Asuntokauppaa digitaalisena